طبس- سرپرستی یزدفردا:  پیش نویس امتیازات طرح پیشنهادی، استان جدید، به مركزیت شهرستان طبس را ارائه داد.
به گزارش سایت مهندس عابدی نماینده طبس و بشروئیه  "پیمان عابدی" در راستای توجیه طرح پیشنهادی خود اینگونه می نویسد:


خلاصه طرح

مساحت استان گلشن بالغ بر 72393 كیلومتر مربع بوده و شامل شهرستان های طبس، بشرویه، خوربیابانك و عشق  آباد (كه از بخش به شهرستان ارتقآء خواهد یافت) می  باشد.
مر كز استان شهرستان  طبس می  باشد كه براساس مستندات موجود، قدمتی تاریخی داشته و بسیاری از شهرستان  های جنوب خراسان تحت نظر والی آن زمان طبس بوده  اند و در زمان امام  رضا(ع) احكامی دریافت كرده كه سنگ نوشته آن نیز موجود است، حتی به واسطه حضور برادر امام هشتم به باب خراسان معرف گردیده است.
این شهرستان با قدمتی تاریخی خود و سابقه بیش از 70سال فعالیت شهرداری، بزرگترین شهرستان خاورمیانه می  باشد و به  دلیل قرار گرفتن در منطقه  كویری و زلزله خیز كشور صدمات زیادی را متحمل شده و در دهه پنجاه به دلیل زلزله با خاك یكسان شد و با عزم و اراده مردم خونگرم آن دوباره احیاء گردید.
در دهه شصت و به دلیل جنگی كه تمام ایران درگیر آن بود، موجبات استفاده از نعمات و خدمات جمهوری اسلامی میسر نگردید و در دهه هفتاد كه به دهه بازسازی و سازندگی معروف گردید، به دلیل دور بودن هر یك  از شهرستان  های این  استان جدیدالتأسیس كه هر كدام شان در استان  های خود در منطقه  ای دور افتاده  تر از مركز قرار داشتند، بر محرومیت آنها افزوده گردید.
در مدیریت نوین جهانی كه با تمركز بر برخی از مناطق و نقاط ضعف مدیریتی خود و یكپارچه نمودن این نقاط پراكنده، از تكرار كارهای زمان بر جلوگیری و با تزریق متمركز امكانات و شرایط به این مناطق مجتمع شده و متمركز، برای ارتقاء و رشد آنها تلاش مثبتی صورت خواهد پذیرفت.
طرح پیش  رو بر اساس این نوع دیدگاه مدیریتی  نوین جهانی تهیه  گردیده و اُفق روشن آن كاملاً‌ مشهود است.

امتیازات طرح استان گلشن


1. فراهم آوردن شغل و ارتقاء سطح اقتصادی و اجتماعی

2. چندین برابرشدن تمركز برمناطق  كویری  كشور و ارتقاء سطح  كیفی  آن
3. بهبود بخشیدن محیط  زیست و وضع  آب  و  هوا در بخش خشک  و  کویری
4. ایجاد آبادانی در محروم  ترین نقاط خاوری ایران
5. پدید آوردن امنیت و کمک به مبارزه علیه قاچاق مواد مخدر
6. تمركز بیشتر در امور صنایع و معادن و تبدیل این مناطق محروم به استانی كه قطب انرژی، معادن و صنایع كشور خواهد بود
7. بازگرداندن سرمایه و اندیشه و انجام مهاجرت معكوس به مركز ایران
8. ارتقاء سطح ارتباطات بازرگانی، اقتصادی در این مناطق محروم
9. گسترش چشمگیر سطح امید به زندگی مردم در این مناطق محروم
10. تمركز و توجه ویژه به این مناطق محروم
11. تمركز بیشتر در مبارزه با خشكسالی برای مناطق محرومی كه همگی آنها را در این استان تهدید می  نماید.
12. تمركز بیشتر در تحقق خطوط مواصلاتی
13. تمركز و تبدیل فرودگاه طبس كه از نظر امكانات در سطح بالایی قرار دارد به فرودگاهی بین  المللی


یادآوری پایانی:

اهمیت این  طرح و بركات  آن، موجب  انتقال پتانسیل  و انرژی  های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و انسانی  پراكنده و مهاجر در سراسركشور و بازگشت آنها به  این استان جدیدالتأسیس خواهد شد، كه  تأثیر مثبت و بی  نظیری در زندگی  و تلاش تمامی آحاد مردم این مناطق  محروم- چه داخلی و چه تمامی ایرانی  های خارج كشور كه اصلیت  شان از یكی از مناطق این استان در سراسر دنیا خواهد گردید.

در راستای سال جهاد اقتصادی، این  حركت و تصویب  آن، یكی  از اقدامات مؤثر  دولت در جهت بالاب ردن شرایط اقتصادی این مناطق  محروم خواهد بود، كه تنها با متمركز نمودن این مناطق  محروم از استان های  قبلی  و تشكیل  استان  جدید، موجبات  جذب  اعتبارات و بودجه  مجزا به  این شهرستان  ها خواهد بود.


مهم این  است  كه، با ایجاد شرایط فوق موجبات افزایش چشمگیر اتحاد و همدلی در بین مردم كویر  مركزی  ایران و تشكیل استانی با اكثریت 99% شیعه و ولایی و بستری برای یكدلی آنها در جهت رسیدن به برنامه  ها، اهداف و امتیازات یاد شده را فراهم خواهد آورد.


باعث  افتخار است  كه، اینجانب به  عنوان مؤسس  فراكسیون  مناطق  محروم در هشتمین  دوره  مجلس  شورای  ا سلامی این طرح  را به  دولت دكتر احمدی  نژاد كه محرومیت  زدایی را سرلوحه امور خود قرار داده و تلاش بی شماری نموده  اند ارائه داده و امیدوارم با تحقق آن، چون مهر تأییدی بر تمامی اقدامات ایشان برای مناطق  محروم كویری مركزی  ایران ثبت گردد.


با توجه  به، تصویب طرح استان گلشن، قدرت و توان ایران در مناطق  مركزی كشور افزایش چشمگیری پیدا نموده و ضمن بالا بردن امنیت مناطق شرقی و مركزی كشور كه همیشه مورد آماج مبارزات مواد مخدر بوده  اند، بر ایجاد توازن جمعیت در مناطق  كویری ایران افزوده و با وجود طرح مهاجرت از كلان شهرها به مناطق درجه  دو، این  مهم موجب بسترسازی و مهاجرت  مردم به مراكز كم جمعیت كشور خواهد شد.


چرا كه، شهرستان  طبس بزرگترین شهرستان خاورمیانه بوده و از بسیاری از استان  های دیگر بزرگ تر می  باشد و با تصویب این  طرح و تخصیص  بودجه و اعتبار خاص استان  های  محروم برای  تمام شهرستان  های این استان جدیدالتأسیس، موجبات راه  اندازی پروژه  های بالقوه صنعتی و معدنی در این استان و تسریع در بالفعل درآمدن آنها و ایجاد اشتغال و تمركز جمعیت در مركز ایران را فراهم خواهد نمود.


مژده این كه، با تحقق و تصویب این  طرح، بركات تلاش های دولت  محترم در مناطق  محروم مركزی و شرقی  كشور بیش از پیش نمود پیدا كرده و با ایجاد توازن در استا ن  های همجوار گلشن موجبات تمركز بیشتر آنها به مناطق خود را در بر خواهد داشت، كه با رشد و ارتقاء كمی و كیفی این استان در تمام سطوح تأثیر مثبتی بر استان  های همجوار خواهد داشت.


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا